Air France-KLM heeft op de korte termijn te maken met forse tegenwind. Het luchtvaartbedrijf kampt met stakende piloten, de onrust rond Rusland, de uitbraak van ebola in Afrika en overcapaciteit op transatlantische routes. Rabobank ziet daarin aanleiding het koersdoel flink bij te stellen, van 11 naar 9,50 euro.
Analist Frank Claassen houdt wel vast aan zijn hold-advies, zo liet hij dinsdag weten. De doelstellingen van het nieuwe strategische plan Perform 2020 zijn volgens hem logisch, maar niet eenvoudig te realiseren aangezien het luchtvaartconcern vaker met tegenslagen te maken krijgt.
Met de nieuwe koers, waarbij de rol van Transavia als prijsvechter binnen de groep wordt uitgebreid en verliesgevende activiteiten verder worden gesaneerd, wil Air France-KLM de kosten verder omlaag brengen. Maar details daarover ontbreken nog en moeten de komende maanden worden uitonderhandeld met de vakbonden, aldus Claassen.
Stevige concurrentie
Air France-KLM wil tot 2017 de brutowinst (ebitdar) met 8 tot 10 procent per jaar opvoeren. Dat wordt volgens Claassen een hele klus, gezien de stevige concurrentie van prijsvechters als Ryanair en easyJet binnen Europa, en van Arabische maatschappijen als Emirates en Etihad daarbuiten.
De analist vindt dat Air France-KLM rijkelijk laat is met zijn aanval op de Europese prijsvechtersmarkt. Het besluit om de winstgevende onderhoudsdivisie verder op te tuigen valt wel in goede aarde. De geplande investeringen van 6,4 miljard euro in de komende 3 jaar zijn wat hoger dan Rabobank had voorzien.
Het aandeel Air France-KLM sloot maandag op 8,27 euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl